lördag 20 september 2014

ÄR DU RÄDD ?



Det har dragit ihop sig till eftermiddagskaffe på äldreboendet och Undersköterskan går och väcker den gamle mannen,
som ligger och vilar...
- Det är kaffedags nu, säger hon, vill du komma upp?
- Ja tack, svarar han med sin darrande,svaga stämma.


Under det att hon hjälper honom upp i Rullstolen
hör hon honom säga:
- Jag tycker om dig, du förstår mina tankar.
- Det var roligt att höra svarar hon,
och det är ömsesidigt, jag tycker om dig med.
Det blir tyst en stund medan hon sätter fast fotstöden...
- Nu blir det nog inte så många mer tillfällen
som jag kan åka med dig ut, säger han.
-Säger du det, svarar hon, känner du det verkligen så nu?

Hon sätter sig ner och tar hans gamla hand i sina.
Ser hur tårarna rinner ner för hans rynkiga kinder...
- Du har väl din sak klar med Herren, frågar hon?
- Ja, svarar han, det vill jag tro...
- Det är det allra viktigaste,
det som verkligen betyder något,säger hon.
 För då har vi ju en underbar framtid.
 Vi får möta alla nära och kära som gått före.
 Är du rädd?
Då ler den gamle genom tårarna och svarar stilla:
- Nej, jag är inte rädd.
- Det var ju skönt, säger hon,
och egentligen vet vi ju inte vem som få gå först, du eller jag?
Ingen av oss har något löfte om morgondagen...
- Så sant, svarar den gamle, snyter sig och torkar tårarna.
- Ska vi gå och dricka kaffe nu då, frågar hon?
- Ja, det gör vi svarar han, med en ny förtröstan i stämman!

...En alldeles vanlig dag...
( Bilderna har jag hämtat på Google )

8 kommentarer:

  1. Så värdefullt detta, att få vara till välsignelse... Att som kristen få finnas till hands för syskon i Herren i sådana stunder! Tack Jesus för detta!

    KRAAAM!!!
    // Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Karin!
      Ja, det är sådana här stunder som gör jobbet så tacksamt!

      Hoppas allt är bra med er!
      Herrens Välsignelse och
      STOOOR KRAAAM!!!
      ❤️

      Radera
  2. Stort tack Marguerite för att du delade denna upplevelse med oss andra. Det var något av det starkaste jag har läst på länge och jag blev riktigt rörd! Du har hjärta för människor, och samtidigt förmår du på ett vist sätt att förmedla evangeliet. Väldigt rörande och starkt!

    Herrens rika välsigelse
    Mikael

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu är det jag som blir rörd av din kommentar, käre Mikael!
      1000,1000 Tack!!!
      Att få Nåd att förmedla något till en annan människa, gör att jobbet blir så väldigt Tacksamt...
      Tack själv för all undervisning som du ger till oss läsare av din Blogg!
      Du är Herrens röst i tiden!
      All Välsignelse över dig och de dina!
      KRAAAM!!!

      Radera
  3. En så välsignat gripande berättelse! Vad jag önskar att alla gamla skulle få ha sådana här samtal och någon som bryr sig om dem på det här sättet. Tack för att du delade detta!
    Kramar och Guds välsignelse!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack,Myrra!
      Vad man kunde önska är att det fanns mer tid,
      för att samtala mer med de som är ensamma och inte har någon att tala med...

      Nu är det höst och vi hade den första frostnatten här i går.
      Men sommaren har varit lång,varm och solig, så vi får inte klaga.
      Alla årstider har sin tjusning.

      Allt gott och Herrens Välsignelse!
      KRAAAM!!!

      Radera
  4. Så underbart att läsa. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack,Aneht!
      Jag blir glad och uppmuntrad av din hälsning!
      Herrens Välsignelse!
      KRAAAM!!!

      Radera

TACK,FÖR ATT DU LÄMNAR EN KOMMENTAR!!!
JAG BESVARAR DEM ALLTID,SÅ FORT JAG KAN...
HERREN VÄLSIGNE DIG!!!