torsdag 5 december 2013

DEN DANSKE "LEGENDEN" FRANS ANDERSSON!!!

Herrens Nåd och Frid,alla kära läsare!!!

Får jag lov att presentera Frans Otto Anders Andersson.
 1911 - 1988
Frans föddes av svenska föräldrar:
Otto Edvin Andersson
och
Agda Elisabeth Andersson
 ( Syster till min mormorsmor,Anna.)

En av Danmarks stora Operasångare bas-baryton,legend
och kusin med min mormor.
Han var den äldste av sex barn och tillbringade somrarna i Småland i sina farföräldrars hem,där han också fann sin kärlek till naturen...
Det berättas:

En gång när han var i Småland hade han lovat att ge ett gästuppträdande där han skulle stå på scenen Kl:19.00.
Men vid 18.00 hade han fortfarande inte kommit hem från sin fisketur,så min mormor och hennes systrar var i totalt upplösningstillstånd...
Strax därpå dök han upp i stora stövlar och fiskekläder och fick sig en "avhyvling",varpå han svarade:
-Lugn,bara lugn flickor,det ordnar sig!!!
Och vem stod uppklädd i frack på scenen prick Kl:19.00,om inte Frans???!!!
Det skrevs om honom,jag citerar:
"En ovanlig personlighet och legend i Danmark,
vild som en viking,despotisk och innerst inne mycket mjuk"
"Hans röst lyder varje känsla och varje tanke"
Tyvärr har jag själv aldrig träffat honom, såvitt jag vet,i så fall har jag varit så liten att jag inte minns det.
Men min mormor var ofta i Danmark och hälsade på honom...
Han sjöng stora roller i
Köln,Opera,La Scala,Vienna Opera,Berlinoperan och Bayreuth...
...Men det som är allra roligast och det som gläder mig mest,
är att jag hittade på You Tube dessa inspelningar, där han sjunger de här sångerna,som man själv sjunger...

...och Psalmerna,
vilket jag tyckte var så Välsignat att ta del av!!!

Jag har lagt ut:
"Jag har hört om en stad"
på Sela-Musik som du kan lyssna på,
om du skulle vara intresserad...

Jaa,det var lite anor,på långt håll!!!

Önskar er alla en fin,fridfull,skön och Välsignad kväll,
trots att stormen "Sven" härjar runt husknutarna!!!

Fridshälsningar från Marguerite!!!

12 kommentarer:

  1. Vad kul Helene. Jag ska gå in på sela och lyssna. Ha en fridsam Adventshelg trots "Sven" Hahahaaa...Klem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja,visst är det både roligt och Välsignat!!!
      Gå in på SELA och lyssna du,,,jag slår vad om att
      "intet av dina ögon blir torrt", Ha,haha!!!
      Önskar Fridsam Adventshelg tillbaka och "Sven" får allt ge sig iväg innan JAG ska till jobbet i morgon,Ha,haha!!!
      KRAAAM!!!

      Radera
  2. Jag tycker John liknar honom till utseendet!
    KRAAAM!!! // Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj,,,det har jag inte tänkt på,,,men efter att ha tittat lite närmare så,,,
      joo,,,det finns vissa drag, Ha,haha...
      Tack & KRAAAM,kära Karin!!!

      Radera
    2. Det slog mig direkt då jag såg bilden på er mormors kusin! :)
      KRAAAM!!! // Karin

      Radera
    3. Tack,kära Karin!!!
      Det är ganska roligt att se hur generna "går igen"...
      KRAAAMAAAR!!!

      Radera
  3. Hei kjære søster

    Har du begynt med slektsforskning?

    Hilser deg og dine med Romerne 8 vers 32.
    Hilsen fra Katthult

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hei,Katthult!!!
      Ja,jag har tittat lite,lite på släktforskningen,men det är väldigt tidskrävande.
      Jag får väl vänta tills jag får pension,Ha,haha!!!
      Tack för Bibelorden!!!
      Herrens Välsignelse!!!
      KRAAAM!!!

      Radera
  4. Svar
    1. 1000 Tack för erbjudandet,käre Kattult,,,
      ,,,men jag behöver ha något att göra när jag får pension också,Ha,haha!!!
      KRAAAM och Herrens Välsignelse!!!

      Radera
  5. Jeg så dette først nå,og jeg som har sendt flere
    mailer til deg med info.
    Nå fikk jeg dårlig samvittighet søster.
    Ble så ivrig til og hjelpe deg skjønner du.

    Hilsen Katthultaren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du behöver inte ha dåligt samvete,käre Katthult!!!
      Jag är så TACKSAM för det som du har skickat till mig!!!
      1000,1000 TACK!!!
      Det är otroligt värdefullt och roligt att ha fått del av detta,jag hade nog aldrig hittat det själv...
      Herren Välsigne dig!!!
      KRAAAM!!!

      Radera

TACK,FÖR ATT DU LÄMNAR EN KOMMENTAR!!!
JAG BESVARAR DEM ALLTID,SÅ FORT JAG KAN...
HERREN VÄLSIGNE DIG!!!