måndag 22 april 2013

EN HÄRLIG DAG PÅ HÖNÖ MED FRIDE NILSSON m.fl...

Herrens Nåd och Frid,
alla kära läsare!!!

I lördags morgon hämtade vi vår yngste son John och Rolf Rööst,som ju är ordförande i den svenska styrelsen för "Faith Homes of Kenya" för att fortsätta färden till Hönö,där vi skulle träffa Fride Nilsson,som är i Sverige p.g.a.en film som görs om honom och hans liv.
Han har ju varit trogen sin kallelse från Herren i 40 år ute i Kenya och byggt upp mängder med barnhem,skolor,församlingar och kyrkor på många platser i nordvästra Kenya,för att bara nämna lite av denna stora mission...
Vädret var ju strålande vackert och bilden är tagen från färjan ut till Hönö...
Vi blev bjudna på middag hos en av styrelsemedlemmarnas dotter,fantastiska människor som öppnade hela sitt hem för oss!!!
Här ser vi Bengt-Olof,som Fride bor hos,Fride själv, en fru till en av styrelsemedlemmarna och en glimt av John...
Efter att ha avnjutit denna underbara middag,for vi  hem till Bengt-Olof (också på ön),för att kunna sitta och samtala i lugn och ro...
Fride är ju här främst för filmen,sedan vill han träffa sin syster och får därefter se vad tid han har kvar, innan han åker tillbaka till Kenya och sin familj...
Bengt-Olof, är en underbar man med ett spännande liv och hade massor att berätta och visa från alla sina resor...
Här är Fride och Kalle på trappan till Bengt-Olofs hus!!!
Och Fride Nilsson!!!
En man som jag hört så mycket berättas om, bl.a av Kalle som besökte "Faith Homes of Kenya" tillsammans med Rolf Rööst i somras...
En väldigt stor personlighet,med intelligens,massor med humor och ett stort varmt hjärta,,,ja det var en ära att få träffa denne man!!!
(  Han påminde på flera sätt om min egen pappa,i sitt sätt att vara och röra sig )
Han hade också spännande saker att berätta, om livet i Kenya och mycket annat...
Tiden gick alldeles för fort och efter en bönestund som avslutning,fick vi tänka på hemfärden...
Det här är på färjan tillbaka till fastlandet,,,skymningen börjar att sakta och stilla sänka sig över denna underbara dag!!!
STOOORT TACK,,, till alla som var med och gjorde denna dagen till ett härligt minne!!!

Tack till Karin Rööst, som hemma på "Segergården" väntade med god Risgrynsgröt och nybakat varmt bröd!!!
Sist men inte minst ett Stort Tack,,,
 till alla er, som genom vår CD-skiva,skänkt gåvor till "Faith Homes of Kenya",både i Sverige och i Norge!!!
Herren Välsigne er,allesammans!!!

Efter att ha släppt av John hemma hos sig,kom Kalle och jag hem och i säng 02.30 på Söndag morgon,,,
då var det skönt att få sova!!!
Tack Jesus för Din Nåd,Kärlek och Trofasthet!!!

Fridshälsningar från oss alla,
genom Marguerite!!!

8 kommentarer:

  1. Det gir jo så mye glede og velsignelse å få være sammen med mennesker som en kan be og ha et åndelig fellesskap sammen med.
    Vi har jo hatt ei herlig helg sammen med Unni og Randi.
    Aida Seehus var med å sang. Vet ikke om du har kjennskap til henne, men hennes far var visst en stor vekkelsespredikant i sin tid. Og hun synger og profiterer. Herlig.
    Gleder meg alt til neste gang jeg skal få være med om slike samlinger. Det er noe spesielt når en samles bare damer syns jeg. Har tenkt å få med meg lørdagen på Jesus kvinner i Oslo den 7.el 8. juni.
    Håper jeg får til det.
    Ønsker deg ei velsignet god våruke :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja,det är så dyrbart med syskon i Herren!!!
      Jag förstår att du hade en härlig helg tillsammans med Unni och Randi!!!
      Aida Seehus har jag dessvärre inte hört talas om...
      Själv har jag aldrig varit på ett kvinnomöte,bara genom TV - Vision Norge och då har Randi varit med.
      En Välsignad god vårvecka önskar jag dig tillbaka,kära Astrid!!!
      KRAAAM!!!

      Radera
  2. Hönö-kaka känner jag nog till...

    (brödet)...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha,hahaha,,,ja,just det!!!
      Det äter vi en hel del av,här hemma!!!
      Gott är det också!!!
      Önskar dig en fin och Välsignad Torsdag,Andreas!!!
      KRAAAM!!!

      Radera
  3. Tack snälla Marguerite för att du delar med dig av resan. Jag tycker det är så intressant och roligt, det känns nästan som att få vara med på ett litet hörn :-) Fride Nilsson har jag aldrig träffat men är full av respekt och stor tacksamhet över vad han har gjort under sina 40 år i landet. Jag kan bara ana all kamp som ligger bakom för att kunna uppnå det han gjort.

    Tänk att du fyllde år och jag inte visste så jag fick gratulera dig, men du får ett rungande GRATTIS i efterskott med önskan om Guds välsignelse! Nu önskar jag dig en härlig helg med mycket sol i din underbara trädgård på Hilleborg, och det bästa av allt, Guds närvaro och välsignelse!KRAM!

    SvaraRadera
    Svar
    1. 1000,1000 TACK,,,kära,söta,snälla Myrra!!!

      Ja,det var en ära att få träffa denne man som varit så trogen sin kallelse från Herren!!!
      Jag säger som du, - man kan bara ana all kamp och svårigheter,,,men Herren har varit med,igenom allt!!!

      Önskar dig en härlig helg med mycket sol på din balkong,,, (tänk att få sitta där och se ut över torget,,,det kan väl aldrig bli tråkigt...)
      Herrens rika Välsignelse!!!
      KRAAAM!!!

      Radera
  4. Jaha, Helene fyllde år.
    (det är svårt när man inte vet om det kanske...) .

    Gratulerar då.

    SvaraRadera
  5. 1000,TACK, käre Andreas!!! Det värmde!!! Herren Välsigne dig!!! KRAAAM!!!

    SvaraRadera

TACK,FÖR ATT DU LÄMNAR EN KOMMENTAR!!!
JAG BESVARAR DEM ALLTID,SÅ FORT JAG KAN...
HERREN VÄLSIGNE DIG!!!